De eerste keer op vakantie met de camper

9-12-2005

Bedacht werd om eens een keer met de camper op vakantie te gaan. Nu, de meest warme plek rond deze tijd volgens de weerkaart, leek ons Normandie/Bretagne.

Dus, tomtom aangezet en afgereisd naar Frankrijk.

10-12-2005
De eerste dag. 5 uur rijden, 400 Km
We hadden ons een beetje verkeken hoeveel werk het is een camper in te laden. Dus vertrek pas om 13:30 uur (in de mist). Op naar Frankrijk.

We wilde bij een nicht van Annemie op bezoek gaan, dus de eerste tussenstop hadden we rechts boven Parijs gepland. Helaas was ze net in Nederland dus dat plan ging niet door; even een nieuwe route met de tomtom berekenen. De eerste nacht verbleven we op een luxueuze (4-sterren) camping in Paris - Picardie. (www.la-croix-du-vieux-pont.com)
Dit bleek een campingcheque camping te zijn, de enige in de verre omtrek, maar wij als beginnelingen wisten dit natuurlijk niet.

11-12-2005
Tweede dag 4 en een half uur, 350 Km Peage: Eur 25,-
Op naar Normandie zou je zeggen. Na Parijs met de camper gezien te hebben (8 wegen langs elkaar en druk !), hebben we de rust opgezocht van de Franse snelwegen. Dit had helaas ook zijn prijs. Eur 25,-
Helaas, na een 500 Km of zoiets, hadden we er genoeg van en zijn we via de ACSI camping gids op zoek gegaan naar een camping in de buurt. De meest aantrekkelijke was Camping Du Gué St.Léonard *** in Mayenne. Volgens de gids het hele jaar open.

Volgens het A4'tje bij de ingang had de camping eigenaar iets andere plannen. Gesloten voor de winter dus.
Gelukkig was er een Euro-Relais in de buurt. Dit is kennelijk te vergelijken met een GOPje in Nederland. Een punt voor water, stroom te vullen en afvalwater en andere dingen te lozen. Erg mooi ingericht.

Voor de eerste keer in mijn leven onder een brug geslapen.

Kennelijk kost de stroom weinig in Mayenne (let op het blauwe gedeelte was allemaal geknipper!)

12-12-2005
Derde dag - 4 uur 350 Km
Na het kasteel bezocht te hebben (dat natuurlijk gesloten was) op naar die plek waar we voor gingen.

Ze hadden er ook nog een kerkje bij. Met natuurlijk tegenover de kerk, de gebruikelijke kroeg.

maar terug naar de camping waar we naar toe wilden:

Natuurlijk via de route-nationall.

Eindelijk een camping die open was, en gelijk kwamen we erachter waarom de meeste campings gesloten zijn. We zullen maar zeggen dat we voor de rust gingen :-)
Camping Saint Jean te Saint Jean. Een luxe (het is maar hoe je het bekijkt) 3 sterren camping waarvan bijna alle voorzieningen gesloten waren behalve 1 toilet en douchegebouwtje.

13-12-2005
Vierde dag - een rustdag (letterlijk want de chauffeur lag gevloerd met 'malle de la tete' op bed). Kijken wat er allemaal te doen is in St. Jean. Eigenlijk niets. Ze hebben een kapelletje wat ze na de oorlog weer opnieuw opgebouwd hebben, maar omdat het geld op was, hebben ze het interieur maar niet afgemaakt. Ze hebben wel veel water, een vliegveld, een trein (waar 's nachts veel goederentreinen overheen gaan) en de 14e waren ze flink aan het jagen. Al met al een domper op de rustige omgeving.

Het bijbehorende grotere plaatsje.

En de kapel. (waar ze het geld niet meer voor hadden om hem aan de binnenkant te restaureren na de oorlog)

14-12-2005
Vijfde dag - 4 uur en 30 minuten, 400 Km
Camping Les Capucines **

Maar 2 sterren? Als dit twee sterren heeft, dan heeft St. Jean er slechts een halve of zo. Een erg verzorgde camping met verwarmd sanitair :-).

Volgens de campinggids waren de bezienswaardigheden: De plekken waar de gealieerden aan land kwamen. Nu dit hebben we geweten met alle littekens die dit achtergelaten heeft in het land.

De kust was overigens ook niet te versmaden. Beetje koud voor een duik, maar toch vochtig genoeg om een zee te lijken.

15-12-2005
Zesde dag - 3 uur en 30 minuten, 230 Km
Euro Relais te Conty (Rue de Marais) (het zwarte puntje links onder Amiens op het kaartje)
We wilden eigenlijk nog een uurtje verder naar een camping. Maar daar in het donker rijden, op wegen die je niet kent, met een dikke camper is niet je ideale vrijetijds besteding. Gelukkig hadden ze tegenover de brandweer in Conty plek voor ons vrijgemaakt. Samen met twee andere campers hebben we daar de nacht doorgebracht.
Na het eten effe een wandeling door het dorp. Goh, wat kunnen ze toch een rotzooi met kerst tegen de gevel plakken.

16-12-2005
Zevende dag - 4 uur en 30 minuten - 261 Km
Camping Parc la Clusure ****
Ja, deze keer 4 sterren. We gaan voor de hoofdprijs. Ook qua betalen...... 22 Euro. Het wordt toch tijd dat we een paar van die camping cheques gaan regelen.

Hiervoor krijgen we natuurlijk weer stroom, water (niet op de plekken vanwege de vorst) een trein die regelmatig komt kijken, een beekje en weer dat verwarmde sanitair. Er ligt ook een antenne kabel voor de TV, maar die moeten we nog eens van dichtbij bekijken.
Op weg ernaartoe kwamen we nog door die schilderachtige Franse dorpjes, waardoor het leuk is om binnendoor te rijden.

En het was nogal slecht weer op die route-nationall.

17-12-2005
Achtste dag -
Huize Sondertseveld *****
Alles weer precies zoals we in gedachten hadden. Kunnen douchen zolang je wil, warm worden, zolang we willen. Maar om bij het begin te beginnen.
We werden wakker met sneeuw. Een sneeuwlandschap in de ardennen. Als een plaatje zo wit.
Alleen van de camping afkomen bleek een probleem te zijn, een meter omhoog rijden, een meter terug glijden. Ietwat te glad voor de zware camper.
Niet getreurd, de campingeigenaar werd opgebeld, effe komen helpen. Met zijn 4wd Volvo trok hij ons even de berg op alsof het niets was. Hij had het duidelijk al vaker gedaan.
Daarna zijn we met veel sneeuw en rustig rijden toch nog teruggekomen in Sevenum en kon de camper weer terug naar de stalling om hem winterklaar te maken.